Джойстик

Джойстик - пристрій введення інформації, виконаний у вигляді рукоятки керування, який нагадує за формою перемикач швидкостей автомобіля або штурвал літака. Здебільшого джойстик використовується для комп'ютерних ігор. Він дозволяє користувачеві випробовувати нові відчуття, а також захистити клавіатуру від передчасного руйнування під час повітряних боїв з літаками супротивника. Джойстик підключається до комп'ютера через спеціальний ігровий порт.




Джойстики бувають аналоговими та цифровими.

Аналогові джойстики

Аналоговий джойстик посилає в ігровий порт аналоговий сигнал - деякий змінний електричний сигнал певної напруги і сили струму. Сигнал обробляється контролером ігрового порту і процесором, а далі, вже в цифровому вигляді, використовується програмними інтерфейсами. Аналогові джойстики побудовані на основі потенціометрів.

Цифрові джойстики

Цифрові джойстики подають на комп'ютер уже цифровий сигнал, який був згенерований самим джойстиком. При цьому такі джойстики найчастіше теж використовують потенціометри, просто їх аналоговий сигнал оцифровується всередині пристрою. Перевагою такого рішення є те, що аналоговий сигнал перетворюється в цифровий до того, як він потрапив в ігровий порт, який перебував у внутрішньому просторі комп'ютера, де багато електронних шумів. Недоліком такого рішення є велика ймовірність несумісності ігор і нестандартних ігрових портів, так як передача цифрових даних через ігровий порт стандартизована, і кожен виробник робить це у свій спосіб.

Оптичні джойстики

Існують також оптичні джойстики. В оптичному джойстику замість потенціометрів використовуються оптичні сенсори, схожі на ті, які застосовуються в мишах. Сигнал на комп'ютер подається в цифровому вигляді, звідси йдуть такі ж переваги і недоліки, як і в цифрових джойстиках. Однак оптичні системи зчитування не схильні до механічного зносу, який є відомою проблемою потенціометрів.

Інші ігрові маніпулятори

Кермо

Як в авіасимуляторах необхідний хороший джойстик, так і в автомобільних перегонах не обійтися без керма і педалей. Саме по собі кермо ще не вирішує проблеми - важливі його характеристики. Відповідно і ціна керма залежить і від кількості функцій, і від матеріалу, з якого воно виготовлене. В найпростіших (зазвичай з дешевого пластику) управління газом і передачами здійснюються безпосередньо на кермі. Дорожчі зроблені з гумоподібного пластику або мають суцільнометалеву основу, обтягнуту гумою, і педалі. Найбільш дорогі і довговічні педалі також виконуються з металу. У дорогих моделях передбачена така функція, як "роздільні педалі". Роздільні педалі "газ" і "гальмо" не взаємозамінюють одна одну (як в дешевих моделях), а діють окремо, як у справжньому автомобілі, тобто дозволяють, наприклад, моделювати заноси та інші ефекти. Існує безліч модифікацій керма: найбільш зручними є ті, що кріпляться до столу не тільки присосками, а й за допомогою струбцини і дозволяють змінювати кут нахилу. Одним з основних параметрів є кут повороту керма - чим він більший, тим краще. Кут повороту керма коливається від 100° до 270°. Крім автомобільних випускаються і схожі за конструкцією мотокермо і штурвали.

Геймпади

Геймпад, або, як його ще іноді називають, ігровий планшет, це маніпулятор для керування обома руками. Лівою рукою зазвичай контролюється рух, а правою - різноманітні дії за допомогою натискання кнопок. По суті, геймпад є варіацією джойстика, орієнтованою на аркадні ігри, де треба багато бігати, стрибати та ін. Можна сказати, що в комп'ютерні ігри даний пристрій прийшов від відеоігор. Ці пристрої всім добре знайомі за поширеними ігровими приставками Dendy або Sega.
Традиційні недорогі геймпади мають два примітивних міні-джойстики, які функціонують за принципом хрестовин, ряд програмованих кнопок, повзунковий регулятор і перемикання режимів роботи. Пригадайте типові аркадні ігри: підстрибнув, вистрілив, розвернувся, побіг. Для управління такою грою більше нічого і не потрібно. Втім, сучасні геймпади постійно удосконалюються і вже можуть використовуватися для симуляторів. Так що функціональна грань між геймпадом і джойстиком поступово зникає. Системи зворотного зв'язку теж іноді використовуються в геймпадах - з метою створення ефекту віддачі від зіткнень і ударів. Прикладом такого пристрою може служити модель з функцією Vibration Feedback WingMan Rumblepad від фірми Logitech. А модель Logitech Wingman Extreme Pad має таку функцію, як Sensor; саме завдяки цьому режиму дана модель рекомендується для авіасимуляторів. Літак може керуватися поворотом самого ігрового планшета в просторі, що створює ефект наявності в ігровому пристрої гіроскопа. Wingman Extreme Pad має також функцію HAT Switch і 10 кнопок, дві з яких (під вказівними пальцями) є тригерами.

Запитання для самоконтролю
  1. Для чого призначені джойстики?
  2. На які основні групи поділяються джойстики?
  3. Охаратерізуйте кожну групу джойстиків.
  4. Назвіть інші види маніпуляторів.
  5. Що таке геймпад?